Loading images...
03
jul
Over Nynke
    • Lessen
      • Indeling

      • Bij Nynke wordt er lesgegeven aan kinderen, jongeren, jeugd en volwassenen. Aanmelden kan al vanaf ± 5 jaar.
      • De kinderen en jongeren worden ingedeeld op leeftijd en deze lessen vinden ’s middags plaats. De indeling voor jeugd en volwassen is niveau-afhankelijk en deze lessen vinden in de avonduren plaats.
      • De niveau-indeling is als volgt:
        • basic
        • absoluut beginners
        • beg.
        • beginners met enige voorkennis
        • beg. / int.
        • beginners midden niveau
        • int.
        • midden niveau
        • int. / adv.
        • midden niveau / gevorderd
        • adv.
        • gevorderd
      • Hoe ziet een les eruit?

      • De basisbeginselen komen altijd terug, zoals warming-up, rekken en strekken, diagonaal (van muur tot muur), barre, combi en de cool-down.
      • De school is een jazzdance balletschool. Alle basistechniek is afkomstig van klassiek ballet en de richting waar naartoe gewerkt wordt is jazz. Het is een school met een eigen gezicht en alle facetten worden door Nynke zelf vormgegeven.
    • Over Nynke
      • Nynke van Duinen
      • Als meisje wist ze al dat ze iets bijzonders met haar leven wilde doen. Iets dat paste bij haar visuele instelling en gevoel voor theater. Pas toen ze twintig was ontdekte ze haar talent: de dans en vooral het lesgeven daarin. Dans is haar leven, haar alles. Eerlijkheid, discipline en hard werken staan centraal in haar Jazzdance Center. Maar bovenal draait het om passie voor dans.
      • Ze straalt als ze over haar leerlingen praat. De taal van de dans overbrengen op jong en oud,dat is wat Nynke van Duinen drijft. Sommige leerlingen omschrijven haar stijl als verslavend, ook al stelt ze hoge eisen. ‘Perfectionisme en vuur zitten in mijn karakter. Maar ik ben ook motiverend, betrokken en geïnteresseerd. Dans is voor mij hard werken. Een voorstelling kan prachtig zijn, maar het kriebelt pas écht van binnen als ik mensen zie vallen en opstaan in een studio. Daar streef ik ook naar in mijn dansschool. Het zijn amateurs, maar zowel bij kinderen als volwassenen wil ik alles eruit halen wat erin zit.’
      • Kunstvorm

      • ‘Dat geldt ook voor mezelf. Ik was veertig toen ik voor mezelf begon en pas sinds mijn vijftigste geef ik fulltime les. Ach, dansen houdt een mens jong. Natuurlijk krijg ik mijn benen niet meer naast mijn oren, maar dat hoeft ook niet. Lesgeven kan altijd. Ik weet nog steeds precies wat ik wil. Het mooie van dans is dat je kunt blijven vernieuwen. Ik volg zelf nog elke week les en zit boordevol ideeën. Jazzdance is voor mij een echte kunstvorm. Voorstellingen ontstaan bij mij op basis van iets wat me prikkelt. Dat kan een muziekstuk zijn, maar ook een cd-hoesje of een ander beeld. En dan pluk ik stukken uit de dansen die ik gedurende het jaar aan mijn leerlingen heb geleerd en smelt ze samen tot één verrassende choreografie.’
      • Danshuis

      • Techniek is voor Nynke van Duinen de basis van de dans. En dat vereist discipline. Daarna komen de creativiteit en het gevoel. Ze geeft elke leerling persoonlijke aandacht en investeert in de band met haar groepen. ‘Ik ben en blijf de juf, maar we doen het sámen. Lesgeven is een wisselwerking. Ik geef ze mijn energie, maar krijg ook heel veel energie terug van hun inzet en prestaties. Het is prachtig om mijn leerlingen te zien groeien.’ Het woord pensioen komt dan ook niet in haar op. ‘Ik ben nog lang niet klaar. Mijn grote uitdaging is hoe ik vorm aan dans geef als ik zestig, zeventig of zelfs tachtig ben. En mijn grote droom is een eigen danshuis waarin ik wonen kan combineren met een dansstudio, zodat ik tot in lengte van dagen word omringt door dans.’
      • Tekst: Amber Boomsma (Tekstlabel)